Pages

Saturday, 14 June 2008

Korang minat tak drama Hong Kong??

Tokyo:Metropolis terpesat di dunia


Taipei:Ibu kota Taiwan

Seoul:Sesuai dgn jolokan 'Soul of Asia'


Hong Kong:Wajah pelabuhan Victoria pd waktu malam

Sume foto diambik di flickr.com



Huh besh giler drama Hong Kong nie.Sebelum aku mula citer,korang nie suker ke tengok drama Hong Kong??

Aku sebenornyer lebih suke tengok citer Hong Kong berbanding Taiwan,Korea ngan Jepun.Kalau ada bunyi Hong Kong jer aku suke.Tak kisah la drama ker,Movie ker,Made In Hong Kong ker(hehe) apa2 jer la asalkan bunyinyer Hong Kong.

Drama Hong Kong ni lebih menusuk jiwa aku berbanding drama Taiwan.Rata2 pelakon Hong Kong aku mungkin kenal(tak sumer) tapi pelakon drama Taiwan pulak aku pun kenal gak.Pelakon Taiwan ni ada kalanya singer,ada kalanya pengacara,ada kalanya pelakon(memang la).

Biar aku huraikan nape aku suker drama Hong Kong tapi kureng tengok drama Taiwan,Korea ngan Jepun.

Lakonan

Hong Kong= Pelakon kebanyakannya lakonan mereka hebat dan versatil!
Taiwan=Pelakon diorang nie takat letak muka jer.Lakonan diorang pun tak besh?
Korea=Ada kalanya diorang bagus tapi sukar untuk komen sebab drama diorang akan dialih bahasa.So,jiwa pelakon itu sukar untuk menusuk jiwa(ceewahh!)
Jepun=OK tapi kalau korang dengar diorang cakap macam marah.takut aku

Set Penggambaran

Hong Kong=Kalau korang tengok,kebanyakan lokasinya adalah studio.Kalau diorang berlakon dalam citer Neo-Noir(dulu2 format citer punyer tapi ada warna),aku sememangnyer suke pasal citer tersebut seolah-olah membawaku ke dunia lampau yg penuh anusmatik,klasik serta tarakucaca (Zaman P.Ramlee gitu).Besh!!contoh citer: The Charm Beneath(Korang pegi la Tiub Kau.Ada punyer tapi takde sari kata BM la)
Taiwan=Aku tengok Taiwan dah macam US la!(dari drama la) macam2 aku tengok.Ada grafiti dan gaya pakaian yg melampau(tak besh)
Korea=Waw!! aku terpegun dengan keindahan Sungai Han.Cantik dan mententeramkan jiwa.huh ditambah dengan keindahan Pulau Jaeju ngan kebudayaan Korea.
Jepun=Kalau korang nak melancong ke Jepun,aku tak rekemen pasal rakyat Jepun rata2 kurang fasih berbahasa Inggeris.Tapi itu mungkin tidak menjadi masalah kerana Jepun banyak lokasi yg menarik spt Pulau Hokkaido.

Bajet


Hong Kong=Buat drama taklah mahal berbanding ngan filem tapi drama diorang pasti tidak bosan(aku jamin!)
Taiwan=Drama diorang ni mungkin mahal pasal diorang menggunakan pelakon yg mungkin mahal,so bajet diorang mungkin lebih up ckit berbanding Hong Kong(pelakon bajet muka jer)
Korea=Drama Winter Sonata telah berjaya menerobos pasaran Asia Tenggara.So mungkin ini antara drama yg berjaya dan mahal!
Jepun=Jepun ni cam kureng menyengat berbanding yg lain.So mungkin bayaran diorang agak mahal pasal diorang gunakan lelaki kawaii(lelaki cute dan berwajah seakan-akan pompuan)


Ini je la posto aku arini.So mungkin aku kurang buat posto pasal aku pun nak SPM,jadi byk la Xtra class dibuat.Kalau korang nak info pasal filem Hong Kong,korang layarilah http://www.lovehkfilm.com/ Apa2 pun mungkin aku cuba sedaya-upayaku utk buat posto yg menarik.Ok la sayonara...


Selingan:Abih la aku byk yg tak lulus pekse Perikse Tengah Tahun ni.Kepada blogger sumer doakanlah aku berjaya OK.Assalamualaikum...

2 komen suka-suka:

Anonymous said...

senyap je ko punyer blog.Tak laku ke?

an2blur said...

aku suka drama jepun.
hong kong tak bape sangat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...